EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Wysłano dnia 23-02-2005 o godz. 15:59:17 ( odsłon)
Temat: Język niemiecki
|
M_D napisał "Zasady nowego egzaminu maturalnego z języka niemieckiego
Przed egzaminem
Egzamin maturalny z obcego języka nowożytnego od 2005 roku zostanie przeprowadzony według nowych zasad.
Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego, jako przedmiotu obowiązkowego, może być zdawany na poziomie podstawowym lub na rozszerzonym.
Składa się z dwóch części:
• egzaminu ustnego
• egzaminu pisemnego
Część ustna
Egzamin ustny z języka nowożytnego, zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym, składa się z dwóch zadań i sprawdza przede wszystkim sprawność mówienia.
Egzamin na poziomie rozszerzonym różni się od egzaminu na poziomie podstawowym rodzajem i stopniem trudności zadań, zakresem sprawdzanych umiejętności oraz kryteriami oceniania. Podczas egzaminu zdający nie może korzystać ze słownika. Część ustna jest oceniana
w szkole.
Poziom podstawowy
Zadanie pierwsze polega na przeprowadzeniu ze zdającym trzech rozmów sterowanych. Zdający prowadzi rozmowę z egzaminującym zgodnie ze scenariuszem podanym w zadaniu.
• rozmowa pierwsza sprawdza umiejętność uzyskania, udzielania informacji.
• rozmowa druga sprawdza umiejętność relacjonowania wydarzeń
w tym użyciu czasów przeszłych.
• rozmowa trzecia sprawdza umiejętność negocjowania.
Zadanie drugie polega na opisaniu przez zdającego ilustracji zamieszczonej w wylosowanym zestawie i udzieleniu odpowiedzi na dwa pytania postawione przez egzaminującego. Treść ilustracji umożliwia sprawdzenie umiejętności opisywania sytuacji, przedmiotów, osób
i wyrażaniu opinii.
To na Ci pewno przyda się!
Wyrażanie opinii
Ich denke / Ich glaube / Ich meine, dass ... .
Ich bin der Meinung, dass ... .
Ich finde das gut, nicht gut.
Ich muss sagen, dass ... .
Ich bin davon (fest) überzeugt, dass ... .
Es ist ganz klar, dass ... .
Da bin ich völlig Ihrer / Deiner Meinung.
Das ist wahr / richtig.
Ja gut, aber ... .
Das hängt davon ab, ob ... .
Das stimmt zwar, aber ... .
Mir scheint, dass ... .
Ich wei nicht genau, ob ... .
Ich habe den Eindruck / das Gefühl, dass ...
Ich vermute, ... / Ich fürchte, ... .
Ich bin mir nicht ganz sicher, ob ... .
Im Gegenteil!
Das ist nicht wahr / richtig.
Das halte ich für falsch.
Przedstawiony materiał pochodzi z książki Anny Wagner pt. „Sprechen ohne Probleme”
Przykłady zadań – egzamin ustny. (poziom podstawowy)
Zadanie 1. Rozmowy sterowane.
A – uzyskanie, udzielenie informacji.
Na dworcu za granicą skradziono Ci bagaż. Na posterunku policji:
a) poinformuj, w jakich okolicznościach zostałeś(aś) okradziony(a)
b) wyjaśnij, dlaczego ten bagaż miał dla Ciebie szczególną wartość
c) zapytaj o sposób postępowania w zaistniałej sytuacji
(rozmowę rozpoczyna zdający)
B – relacjonowanie wydarzeń
Wziąłeś(aś) udział w międzynarodowych zawodach sportowych dla młodzieży. Rozmawiasz o tym wydarzeniu z zagranicznym kolegą
a) przedstaw powody, dla których zdecydowałeś(aś) się wziąć w nich udział.
b) zrelacjonuj przygotowania do zawodów.
c) opowiedz jak przebiegły zawody i czym się dla Ciebie zakończyły.
(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)
C – Negocjowanie
Właściciel domu w Poczdamie, u którego wynajmujesz pokój nie zezwala Ci na zaproszenie gości.
a) wyraź swoja opinię.
b) rozpacz jego obawy
c) zaproponuj rozwiązanie kompromisowe.
(rozmowę rozpoczyna egzaminujący)
Sposób wykonywania zadań - wskazówki
• Przeczytaj uważnie scenariusz rozmowy
• Nie rób notatek nie pisz tego co chciałbyś powiedzieć (masz tylko 5min na przygotowanie się)
• Zwróć uwagę, kto rozpoczyna rozmowę,
• Pamiętaj żeby przekazać wszystkie informacje zawarte w opisie zadania.
Zadanie 2. Rozmowa na podstawie ilustracji.
Opis zadania.
Ilustracje przedstawiają sytuacje z życia codziennego, wymuszające opis czynności. Zadanie umożliwia sprawdzenie umiejętności opisywania sytuacji, przedmiotów, osób, i wyrażania własnych opinii. W czasie rozmowy z egzaminatorem uczeń powinien określić problem przedstawiony na ilustracji:
a) wyrazić własną opinię na tematy związane z jej treścią
b) przestrzegać zasady opisu od ogółu do szczegółu
c) odpowiadać na pytania egzaminującego wyczerpująco.
Uważnie słuchaj egzaminatora. Odpowiadaj wolno i wyraźnie. Buduj zdanie w różnorodny sposób, jeżeli czego nie rozumiesz poproś o powtórzenie, oczywiście po niemiecku.
Zapytaj: „Konnen Sie das wiederholen” albo „Ich habe nicht verstanden“
Mam nadzieję, że przedstawiony materiał pomoże Wam w przygotowaniu się do egzaminu. Wkrótce ukaże się na stronach WWW opis egzaminu pisemnego.
Źródła:
Informator maturalny: „Język niemiecki”
Matura 2005 Wydawnictwo szkolne
Materiał przygotowała mgr Iwona Pierzchlewska
"
|
|
| |
Wynik głosowania: 3.5 Głosów: 2
| |
|