------|    Współczesny język polski - zagrożenia i szanse rozwoju - 2005-05-10 12:27:23 - przez M_D    ||    ŚRODKI STYLISTYCZNE - 2005-05-01 19:26:42 - przez M_D    ||    Wystawa poświęcona Papieżowi Janowi Pawłowi II - 2005-05-01 19:15:54 - przez M_D    ||    Narkomania - 2005-04-16 18:02:56 - przez M_D    ||    Test - 2005-04-06 09:42:08 - przez tal-aga    ||    Kawiarenka Walentynkowa - 2005-03-09 09:54:25    |------
  Menu
· Strona główna
· Ankiety
· Archiwum
· Archiwum 2003/04
· Galeria
· Internat
· Jak wysłać newsa?
· Kadry
· Kalendarz
· Kierunki
· Kontakt
· Linki
· News
· O patronie
· O stronie
· O szkole
· Osiągnięcia
· Podręczniki
· Poleć nas
· Przetargi
· Rekrutacja
· Statut szkoły
· Tematy
· Top
· Twoje konto
· Wyślij wiadomość
· ZSP w liczbach

  Imieniny
Zofii i Jana

Wszystkiego najlepszego!

Rodzaje rymów
Wysłano dnia 31-01-2005 o godz. 20:20:43 ( odsłon)
Temat: Język polski
M_D napisał "Rodzaje rymów

Rym to powtórzenie takich samych (lub zbliżonych) układów głoskowych w zakończonych dwóch (lub więcej) wersów, przyjęte jako zasada organizacji brzmieniowej wiersza.

W POEZJI POLSKIEJ RYM JEST ŚCIŚLE ZWIĄZANY Z AKCENTEM. DLATEGO TEŻ MOŻEMY WYRÓŻNIĆ:

rymy żeńskie (najczęstsze): posługujące się akcentem paroksytonicznym (czyli na przedostatnią sylabę), np. moda - uroda, występują w wierszu sylabicznym,

rymy męskie: posługujące się akcentem oksytonicznym (na ostatnią sylabę), np. sąd - błąd, dłoń - skroń, występują w wierszu sylabotonicznym,

rymy daktyliczne (bardzo rzadko występujące), posługujące się akcentem proparoksytonicznym (na trzecią sylabę od końca), np. chodziłbyś - zrobiłbyś, przezroczysta - ognista, zakochać - rozszlochać.

W ZALEŻNOŚCI OD MIEJSCA WYSTĘPOWANIA WYRÓŻNIAMY:


rymy końcowe – występuje w zakończeniu wersów,


rymy wewnętrzne – wiąże wyrazy wewnątrz wersu, np.


-lipy maja pachy
a pachy zapachy.

Dzwonię do Lu, Miron Białoszewski

rymy inicjalne – występują bardzo rzadko, jest to rym na początku wersu.


INNE RODZAJE RYMÓW:


rym asonansowy – oparty na powtórzeniu układu tych samych samogłosek, np.


Wzrok mówi: to jest ciało. Umiejętność
Rozróżniania poprawia: to meteor.
Komu wierzyć? Czy zmysłów drżących tętnom,
Czy algebrze, czy kaznodziejom?


Gazela o Jedynym, Józef Łobodowski


rym banalny – inaczej: częstochowski, odwołuje się do wyeksploatowanych zestawień słów, niekiedy żartobliwie, np.


Mowa – majowa, słowa – jak wiosna,
Toczy się nowa składnia radosna.


Składnia, Julian Tuwim


rym bogaty – rym, który w przestrzeni rymowej zawiera więcej niż jedną spółgłoskę, np.


W jakiej wodzie smażyć trunek,
Po jakie brać zioła szczypcie,
Ale na końcu w post-skrypcie
Taki dodano warunek (…)


Tukaj, Adam Mickiewicz


rym dokładny – inaczej: pełny, który polega na całkowitej współdźwięczności układów głoskowych, np.


Poznaliśmy się lepiej nawzajem,
I byliśmy przyjaciele.
On zawsze milczał swoim zwyczajem,
I ja mówiłam niewiele.


Dudarz, Adam Mickiewicz


rym głęboki – rym, który rozszerza przestrzeń współdźwięczności, np.


W jednej karecie doktor, felczer i z kuchmistrzem.
W drugiej fryzjer, pasztetnik, piwniczny z rachmistrzem.


Podróż pańska, Ignacy Krasicki


rym gramatyczny – rym, który polega na współdźwięczności, będącej konsekwencją jednakowych końcówek gramatycznych, np.

a czy wiecie, gdzie byłem,
gdzie się tego uczyłem?


Częstochowskie wiersze, Cyprian Norwid


rym niedokładny – inaczej: przybliżony, polegający na współdźwięczności przybliżonej, np.


Jeśli katedra Norte – Dame mnie oszałamia,
Gdy ją oglądam w nocy,
To stokroć bardziej drżę, gdy mam zamiar
Kobiet wyśpiewać oczy.


Jeśli katedra…, Konstanty Ildefons Gałczyński


rym niegramatyczny – rym, który nie opiera się na identyczności końcówek gramatycznych, np.


Braterstwa ogniwem spięci,
Zdejmijmy z serca zasłonę,
Otwórzmy czucia i chęci,
Święte, co tu objawione.


Pieśń, Adam Mickiewicz


rym parzysty – wiąże sąsiadujące wersy według następstwa: aa bb, np.


Dzwonki razu jednego świegotały z wieży
Do dzwona, który w piasku pod kościołem leży:
„Widzisz bracie, choć mniejsi, jak śpiewać umiemy;
Cóż tobie po wielkości, gdy Głuch i niemy?”


Dzwon i dzwonki, Adam Mickiewicz


rym okalający – występuje w wersie początkowym i końcowym, zwykle o następstwie abba, np.


W kraju wiosny, pomiędzy rozkosznym sady,
Uwiędłaś, młoda różo! Bo przeszłości chwile,
Ulatując od ciebie jak złote motyle,
Rzuciły w głębi serca pamiątek owady.


Grób Potockiej, Adam Mickiewicz


rym przeplatany – wiąże co drugi wers jakiegoś utworu w następującym układzie: abab…, np.


Jak na wpół mityczny daniel, tur
W głębiach nafty zabalsamowany
Wraca w dziejach stary, ludzki spór,
Otwierając się zakrzepłe rany (…).


Dzieje, Mieczysław Jastrun


rym rzadki – inaczej wyszukany, polegający na współdźwięczności wyrazów używanych rzadko, niekiedy egzotycznych, np.


Lubicie kamelie
-Ofelie?


Powinowactwo cieni i kwiatów zmierzchu, Wincenty Brzozowski


rym ubogi – rym o minimalnej przestrzeni współdźwięczności, np.


Las płacze, ziemia płacze,
Świat cały w ogniu drży…
W dwóch wrogich sobie szańcach
Stoimy – ja i ty.


Ta, co nie zginie, Edward Słoński



Przygotowała Monika Dziadek
"

 
  Pokrewne linki
· Więcej o Język polski
· Napisane przez Monika_D


Najczęściej czytany artykuł o Język polski:
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO


  Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.5
Głosów: 2


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


  Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych Wyślij ten artykuł do znajomych


Associated Topics

Język polski


Web site engine code is Copyright © 2003 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Tworzenie strony: 3.219 sekund


Wiosna Theme by Nuke Scripts.